5/14/2012

ST PETERSBURG vol 2

perjantaina päästiin hotelliin ja ai että se oli täydellinen <3 ennen sitä me jonotettiin laivan aulassa ehkä tunti. andre ja sanna + lapset pääs ulos aikasin, koska ne puhu venäjää ja niillä oli lapset messissä. muut jäi sinne sit jonottamaan hirveen ihmismassan keskelle. se terminaali oli kämänen, sielt laivastaki piti tulla sellaset metalliportaat alas, ei mitään muuta. sit käveltiin ulkona sata metriä ja mentiin harmaaseen betonibunkkeriin jonottamaan kaheks tunniks. mul meinas mennä siellä järki ku ne venäläiset vaa ohitteli kokoajan. sit siin puolentoista tunnin kohalla kukaan meistä ei enää jaksanu sitä joten otettiin sama asenne ja ihan puhtaasti kiilattiin koko jono. siel piti mennä seisomaan sellaseen pikkuseen koppiin missä se rajamuikkeli katteli sitä passia ja vertas kuvaa naamaan. mä tärisin siel ja pelkäsin et ne ei päästä mua rajan yli ja mä kuolen venäjällä. sit sain mun passin takasin ja siel oli leima! MUN PASSISSA ON LEIMA! sieltä ku selviydyttiin ulos ni mentiin minibussilla hotellille. se liikenne oli ihan kamala ja ruuhkaa oli. pietarilaiset parkkeeraa kirjaimellisesti keskelle tietä.


hotelli siis oli ihana, käytiin sinne viemässä kamat ja kierreltiin siinä vähän aikaa ympäriämpäri, ja sit lähettiin vesisateessa tien toisella puolella olevaan pikkuseen ravintolaan. melkeen kaikki muut soi business lunchin, meikä veteli ihan reteesti ranskalaiset ja kahden suklaan juustokakkua. siit lähettiin nevsky prospektille eli siis pääkadulle kävelemään. ja koska taivaalta tuli vatten ni en viittiny ottaa kameraa messiin.


illalla syötiin hotellin kulmalla ollevassa kellariravintolassa, joka oli sellai keskiaikatyylinen. ruoka oli ihan älyttömän kallista, mut se oli ihana se ravintola silti.



illemmalla lähin mun tätipuolen ja sen miehen kans kävelemään nevan rannalle ja sain siin vähän kuulla pietarilaisten rakennusten historiaa, se oli aikas jänskää. siinä mä sit tajusin sen et vaik kuinka paljon ottasin niitä kuvia ni kyl pietari pitää ite nähä. niin upee paikka se on. siin sit kertasin vähän venäjää samalla, aakkoset menee ja pari hassua sanaa. meijän hotellissa oli kylpylä, mut mä en sinne sit viel viittiny mennä ekana iltana, joten kattelin venäjä-ruotsi jääkiekkoa hotellissa. se huone oli kätevä ku siel oli kaikkii pikkupakkauksia saippuoita ja sellasii ompelujuttuja ja meikä hamstras niitä mukaan kotiin.


pari päivää ku on katellu tollasii rakennuksii ni vähäse rupee ärsyttää ku tulee takas järvenpäähä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti